Over de docu ‘One Giant Leap’: Hoe verbind je muzikanten van over de hele wereld?

Hoe verbind je muzikanten uit verschillende werelddelen met elkaar? Hoe ontdek je die verborgen talenten, de mensen die misschien te bescheiden zijn om hun muzikale creaties te kunnen uiten? De waardevolle talenten die nooit zijn ontdekt, maar wel gewoon bestaan?

Religie, cultuur en muziek met elkaar verbinden

Twee muziekliefhebbers uit Engeland hebben dit in 2002 gedaan; Jamie Catto en Duncan Bridgeman. Het idee was om verschillende culturen, religies en muzikale achtergronden met elkaar te verbinden. Bepakt met slechts een Apple Laptop, genoeg geld van hun sponsor en wat licht draagbare opname materiaal zijn de twee mannen op reis gegaan. Zes maanden lang hebben ze rondgereisd en bezochten ze verre oorden zoals; India, Thailand, Afrika, Australië, VS en Nieuw-Zeeland. Ze waren op zoek gegaan naar bekende en onbekende artiesten. Het project was niet alleen één van avontuur, maar groeide ook uit tot een succes. De twee documentaires die eruit voortvloeiden; ‘Unity through Diversity’ en ‘What About Me’ wonnen al snel verschillende prijzen en de ‘One Giant Leap’ muziekalbum scoorde al snel heel hoog op de Britse hitlijsten.

Het begon met een simpel idee

Alhoewel Jamie en Duncan weinig ervaring hadden in filmproductie, waren ze al wel actief in de muziekproductie. Jamie Cotta was de oprichter van de nu bekende artiest ‘Faithless’ en schreef zijn teksten. Duncan was een producer en werkte in studio’s. Hoe kwam het dan echt tot stand? Het begon met een simpel idee. Ze wilden een reis gaan maken om hun ‘gestolen’ muzieksamples te vervangen met echte authentieke samples. Het doel was ook om muziek te combineren met religie en cultuur. Ze maakten wat demo cd’tjes die ze opstuurden naar Chris Blackwell, voorheen de eigenaar van ‘Island Records’ en ‘Palm Pictures MD’, die zo enthousiast raakte dat hij voorstelde om er een film van te maken. Jamie had toen al wat muziekvideo’s geproduceerd voor de artiest ‘Faithless’, dus Chris kende Jamie al en had daarom alle vertrouwen in de mannen. Zo zijn ze aan hun sponsor gekomen en was het financiële gedeelte iets waar ze zich geen zorgen meer om hoefden te maken.

Netwerken is heel erg belangrijk voor een muziekondernemer. We zijn nu eenmaal mensen met allerlei verschillende talenten en capaciteiten. Als je een groot netwerk opbouwt en dit uitbreidt, is de kans groot dat je uiteindelijk bij de juiste personen terecht komt. Zo kun je, net zoals de twee Engelse mannen, bijvoorbeeld sponsors en partners vinden.

Goed voorbereid op reis

De voorbereidingen zijn toen begonnen. Jamie en Duncan zijn een aantal maanden bezig geweest om alles op orde te krijgen. Ze startten hun zoektocht naar muzikanten; bekend en onbekend, en pleegden oneindige telefoontjes om ze te kunnen vinden. Soms belden ze gewoon alle mensen op die de artiest in kwestie misschien zou kennen. Zo werden ze alsmaar doorgestuurd en kwamen ze uiteindelijk terecht bij de persoon die ze zochten. Dit gebeurde vooral met bekende artiesten.

Ze creëerden ook wat basis muzieklijntjes op hun laptop voordat ze op reis gingen, zodat ze niet de kans zouden lopen om zonder inspiratie te komen te zitten. Duncan besloot hiervoor om twee maanden, geïsoleerd en alleen, op een Schots eilandje te zitten zodat hij wat muzikale nummers kon schrijven. Er moest een basis muzieklijn zijn waarop alle muzikanten hun gedeelte konden inspelen of inzingen, maar het moest ook flexibel genoeg blijven voor eventuele veranderingen. Ook al hadden ze veel vooraf gepland, een gedeelte lieten ze ook open. In elke plaats en in elk land hoopten ze met toeval of via via interessante muzikanten te ontdekken die ze konden gebruiken voor hun album. Afgaand op hun eigen intuïtie konden ze mensen vinden die op dezelfde lijn stonden als de twee Britten zelf.

Succes hebben, jij kan het ook!

Waarom was het zo’n groot succes? Voor iedereen die de documentaire al heeft gezien, is het misschien al duidelijk. De toenadering van Jamie en Duncan is heel menselijk. Ze hebben zich op een onderwerp geconcentreerd waar iedereen zich in kan herkennen. Ze hebben zich gericht op religie en cultuur, muziek en emotie. Iets waar we allemaal mee te maken hebben. Het verschil tussen de mensen laat ook weer zien dat er juist een eenheid is tussen ons mensen. Jamie en Duncan zijn in staat om dit te laten zien. De documentaire laat de puurheid van de mens zien, van een dakloze man die zijn geweldige poëzie aan het rappen is tot aan de bekende artiest Bonobo van U2 die zijn stukje aan het inzingen is.

Jij, als muziekondernemer, kan dit ook! Het is slechts een kwestie van de juiste netwerken opbouwen en een goede invalshoek kiezen. Je zult zien dat iets wat ooit begon als een simpel idee kan uitgroeien tot een wereldwijd succes.

 

Meer weten over One Giant Leap? Klik hier.

 

Ciska Weeda

Funky Founder

Al tijdens haar opleiding aan het conservatorium voor klassiek pianist en cognitieve wetenschappen was Ciska bezig met ondernemen. In 2014 richtte zij een snel groeiende pianoschool op in Amsterdam. Om zich heen zag zij dat vele andere musici en muzikanten niet goed wisten hoe zij hun muzikale talent om kunnen zetten in business en vroegen haar om raad. Dit gaf haar de motivatie om Musicly op te richten. Met Musicly wil Ciska andere muziekondernemers inspireren om hun muzikale droom waar te maken door het bieden van een online platform en community waar kennis en ervaring met elkaar gedeeld kan worden. Naast ondernemen is Ciska gek op de nieuwste tech ontwikkelingen, elektronische muziek, klankinstallaties en dieren met staarten.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>