Het eerste klassieke proeflokaal van Nederland

Musicly bracht een bezoekje aan Het Muzieklokaal

Het Muzieklokaal in Utrecht, de eerste (!) horecagelegenheid in Nederland waar klassieke musici in het openbaar kunnen optreden, heeft in januari 2016 haar deuren geopend. De twee 31-jarige oprichters, Talitha Verheij en Sanne van Buuren, hadden als doel om klassieke muziek toegankelijker te maken voor een breder publiek. Met haar ligging aan de schilderachtige grachten van de druk bezochte Bemuurde Weerd, straalt deze plek een informele en ontspannen sfeer uit. 

 

Een nieuw concept op de markt brengen

IMG_0974

Door een nieuw concept op de markt te brengen, namelijk het idee om klassieke muziek en horeca te combineren, boekten de dames al snel succes met hun initiatief. Talitha, met haar achtergrond als klassieke pianiste, en Sanne, die juist veel ervaring heeft in de horeca, vormden samen een uniek duo om van hun droom realiteit te maken. “We wilden klassieke muziek echt toegankelijker maken door het uit de concertzaal te halen en in de kroeg te brengen. Toen kregen we het idee om een klassiek eetcafé te openen. We gingen er gelijk helemaal voor,” vertelt Talitha die door een blessure aan haar pols genoodzaakt was om haar studie te stoppen en iets anders te gaan doen.

Tijdens het bezoek van Musicly is de sfeer gemoedelijk. De laagstaande zon schijnt door de grote glazen openstaande deuren het Muzieklokaal binnen en de vele fietsers en voetgangers die voorbij komen nemen nieuwsgierig een kijkje naar binnen. Het Muzieklokaal heeft van zichzelf al een toegankelijke uitstraling met haar openheid en de vintage-stijl banken die hier en daar geplaatst zijn nodigen je uit om erop te gaan zitten. Middenin het lokaal staat een bruine houten vleugel.

Klassieke muziek laagdrempelig aanbieden

 IMG_1026-001“We spelen puur klassieke muziek in ons restaurant. Naast de live-optredens die we twee keer per week houden, speelt er ook voortdurend klassieke muziek op de achtergrond,” zegt Talitha. Ze wijst naar een beamer die een witte muur beschijnt. “Kijk, we hebben daar een beamer die op de muur projecteert wat de naam van de artiest en het nummer is dat je nu op de achtergrond hoort spelen.” Ze pakt een menukaart van de kleine tafel. “En dit is de muziekkaart. Naast het eten en drinken dat we aanbieden staat hier ook alle informatie in over de musici en hun albums.” Ze bladert door het boekje en laat een paar plaatjes zien van de artiestenalbums. “Dan hebben we er ook luistertips in staan voor de klanten. Op deze manier krijgen musici de kans om hun cd te verkopen en kunnen wij klassieke muziek aanbieden op een laagdrempelige manier.”

 

“Toen begon het sneeuwbal-effect en ging het als een vuurtje lopen…”

 

IMG_0986-001
Talitha laat de muziekkaart zien

Klassieke musici kunnen twee keer per week in het Muzieklokaal optreden, zowel op donderdagavond als op zondagmiddag. Er wordt gespeeld in blokken van twee keer twintig minuten met een korte pauze tussendoor. Talitha vertelt dat er regelmatig conservatoriumstudenten optreden die het leuk vinden om ervaring op te doen. “Het publiek dat hier komt heeft vaak geen ervaring met klassieke muziek. Daarom is het een leuke uitdaging voor musici om hier op te treden. Ze mogen namelijk zelf vertellen wat ze spelen en leggen iets uit over het nummer. Het is in een openbare gelegenheid belangrijk om je publiek erbij te betrekken en het niet te ingewikkeld te maken. Jouw muziek moet de mensen echt stil maken, wat tegelijkertijd leuk, maar ook spannend kan zijn. Musici kunnen hier oefenen om op een persoonlijke en informele manier interactie te voeren met het publiek.”

De piano van het proeflokaal staat niet op een podium of op een verhoging, integendeel, hij staat midden tussen de tafels en stoelen. “Daarom hebben wij de vleugel ook gewoon in het midden gezet. Dat maakt het allemaal veel persoonlijker en toegankelijker,” legt Talitha uit.

 

“Je hebt meer aan netwerken dan aan een startkapitaal”

Intensief campagne voeren geeft resultaat

IMG_0991-001

Sanne en Talitha zijn in april 2015 begonnen met hun crowdfundingcampagne. Drie maanden lang intensief campagne voeren, bracht een resultaat van 1.300 euro per dag van 217 verschillende investeerders. Binnen een paar maanden tijd hadden ze het bedrag van 121.000 euro binnengehaald, waarmee ze hun lunchroom konden openen. Het was veel meer dan zij hadden verwacht. Het grootste gedeelte van het opgehaalde geld bestaat uit leningen die binnen vijf jaar terugbetaald moeten worden met een rente van 5%.

 

“We hebben drie maanden lang keihard gewerkt en zijn er helemaal voor gegaan. Je moet gewoon leuren langs de deuren. We hielden presentaties, pitches, pop-up evenementen en zoveel meer. Doordat je hier alleen maar over praat, straal je iets uit waardoor je andere mensen weer aansteekt en enthousiast maakt. Toen begon het sneeuwbal-effect en ging het als een vuurtje lopen. Ik had zelf ook niet verwacht dat het zo snel zou gaan,” zegt Talitha terwijl ze tevreden lacht.

 

“Alles wat je doet is eigenlijk gewoon goed, want alles levert uiteindelijk wel iets op”

 

Het belang van netwerken

Als ik aan Talitha de vraag stel of er nog valkuilen of moeilijke momenten waren, valt ze opeens stil en kijkt ze nadenkend voor zich uit. Nadat ze lichtjes fronst, haalt ze haar schouders op. “Nou ja, het is natuurlijk nooit leuk om mensen om geld te vragen. Maar alles wat je doet is eigenlijk gewoon goed, want alles levert uiteindelijk wel weer iets op. Stel dat iemand toch geen geld wilt doneren, dan heb je er alsnog een leuke connectie aan overgehouden. Zo breid je je netwerk weer uit en kun je eigenlijk nooit echt iets fout doen.”

Talitha legt ook uit hoe belangrijk het is om een goede relatie te hebben met je investeerders. “We hebben een heel netwerk opgebouwd met investeerders. Hier hebben we een persoonlijke relatie mee en we zijn heel betrokken met hen. We houden ze voortdurend op de hoogte en de eerste week hebben we ze allemaal uitgenodigd om gast te zijn tijdens de opening. Ik geloof dat je meer aan netwerken hebt dan aan een startkapitaal.”

 

 “Hier zit onze ziel in. Dit is van ons”

Alhoewel de conservatoriumstudenten niet worden betaald voor hun optredens, zijn er wel betaalde professionele musici die elke zondag spelen. Het Muzieklokaal betaalt deze musici door middel van fondsen, omdat ze voorlopig nog geen winst kunnen maken. “We willen echt iets aan de studenten van het conservatorium bieden. Ze krijgen niet alleen ervaring, maar ook de mogelijkheid om henzelf te promoten door visitekaartjes achter te laten of om hun CD te verkopen. Het gebeurt ook wel eens dat een luisteraar een student vraagt om betaald op te treden bij een evenement of op een bruiloft. Dus ze bouwen ook echt een netwerk op door hier te spelen. Ik let er heel erg op dat de musici er echt iets aan hebben,” zegt Talitha.

 

Om je droom waar te maken moet je gewoon stappen nemen

Processed with VSCOcam with t1 presetWat kunnen wij van de twee dames leren? Wat voor tips hebben Talitha en Sanne voor muziekondernemers die hun droom ook willen waarmaken? Talitha is resoluut in haar antwoord. “Je moet het gewoon doen, je moet gewoon gaan. Je kunt eindeloos dingen gaan uitdenken en plannen, wat natuurlijk ook wel belangrijk is, maar uiteindelijk moet je gewoon stappen gaan nemen. Dan kom je er gaandeweg vanzelf wel achter of het gaat lukken of niet.”

Sanne en Talitha waren beiden door omstandigheden werkloos en konden er dus helemaal voor gaan. “Je moet je ook beseffen dat het soms keihard werken is en dat hierdoor je sociale leven op een wat lager pitje komt te staan. Wij hadden toentertijd geen verplichtingen dus we konden ons voor de volle honderd procent inzetten.” Talitha geeft aan dat ze geen grote plannen hebben om een keten te worden of om hun project uit te breiden. “Hier zit onze ziel in, dit is van ons. Het kan natuurlijk nog veranderen, maar ik hoef geen grote keten te worden. Het liefst zou ik op kleinschalige manier willen uitbreiden. Denk bijvoorbeeld aan een mobiel Muzieklokaal op festivals bijvoorbeeld. Of we organiseren een leuk concert hier aan de gracht.”

Het wordt langzaam drukker in het Muzieklokaal. Gasten van alle leeftijden zitten rondom de tafeltjes en kijken nieuwsgierig naar de muziekkaart. De rustgevende klassieke klanken op de achtergrond geven het eetcafé een unieke sfeer en uitstraling. Speel jij klassieke muziek en wil je graag ervaring opdoen met het geven van optredens in een informele setting? Neem dan een kijkje bij het Muzieklokaal . Of heb je misschien vragen over dit artikel? Laat dan gerust een berichtje achter!

 

Sarah Mulders

Blogger

Sarah is een creatieve duizendpoot. Ze speelt klassieke piano vanaf haar 8ste, zingt en schrijft haar eigen nummers op gitaar, heeft sinds 2015 haar eigen auteursbedrijf opgericht en onlangs heeft ze ook haar eerste boek uitgebracht. Na bijna 10 jaar reizen en werken als duiklerares op verschillende tropische oorden, heeft ze nu besloten zich in te zetten voor Musicly. Ze kan eindelijk haar passie voor muziek en schrijven combineren, maar nog belangrijker: anderen hiermee helpen!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>